Het steuncentrum biedt een consultatiefunctie aan onder de vorm van een teleconsult en/of een consultgesprek. Het teleconsult houdt in dat de partners van het samenwerkingsakkoord, de forensische en reguliere hulpverlening, studenten en privépersonen telefonisch of per mail consultvragen kunnen richten aan de medewerkers van het UFC. Vragen hebben meestal betrekking op wetenschappelijke informatie (bv. over een behandelmodel, kenmerken van de doelgroep, medicamenteuze behandeling) maar kunnen ook gaan over een specifieke casus waarbij een tweede opinie gevraagd wordt in kader van de behandeling(smogelijkheden) of de reclassering(smogelijkheden) van een cliënt.
De partners van het samenwerkingsakkoord, de forensische en reguliere hulpverlening hebben de mogelijkheid om hun consultvraag te verduidelijken in een consultgesprek met het UFC-team. Hierbij wordt gevraagd om voorafgaandelijk gegevens met betrekking tot een specifieke casus aan het UFC over te maken. Het UFC levert enkel advies aan de aanvragende dienst en onderneemt geen stappen ten aanzien van derden naar aanleiding van een consultvraag.
Jaarlijks verleent het UFC advies met betrekking tot een honderdtal consultvragen. De aanvragers zijn voornamelijk de gespecialiseerde voorzieningen, het onderwijs, de media en de reguliere hulpverleningsinstanties. Wat betreft de inhoud van de vragen zagen we in 2016 een stijging in het aantal vragen met betrekking tot het behandeladvies op het niveau van de individuele patiënt, bijvoorbeeld over medicamenteuze behandeling. Ook het aantal consultvragen aangaande juridische of ethische aangelegenheden, zoals bijvoorbeeld de omgang met het beroepsgeheim in de relatie tussen justitie en hulpverlening, stegen het voorbije jaar in aantal.
Heeft u zelf een consultvraag? Neem dan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. contact met ons op.